April 29, 2016

I Want It All

Minulý týždeň bol v Bratislave preplnený rôznymi udalosťami. Konala sa Bratislava pre všetkých a mnohé vstupy boli zadarmo. Taktiež prebiehal aj Fashion Revolution Week. Pre toho, kto nechcel sedieť doma, tak bolo z čoho vyberať. Mňa zaujali prevažne podujatia spojené s módou a umením. Krásny víkend som zavŕšila v nedeľu účasťou na Fashion Revolution Day, o ktorom ti chcem porozprávať.

Táto akcia ma oslovila najmä tým, že sa na nej premietal film The True Cost, ktorý odhaľuje zákulisie módneho priemyslu. Ukazuje zábery, ktoré si častokrát ani neuvedomujeme, že sa vo svete dejú. Pri sledovaní tohto dokumentu som si postupne uvedomovala rôzne veci. V móde delí výrobcov a kupujúcich/predávajúcich hlboká priepasť z hľadiska životnej úrovne... Nízka cena oblečenia odzrkadľuje len niekoľkocentový plat výrobcu... Denne sa porušujú ľudské práva... Odevný priemysel je druhý v poradí, ktorý najviac znečisťuje životné prostredie... Nepotrebné šatstvo, idúce do rozvojových krajín, vytvára obrovské skládky „odpadu“... Je to len zlomok myšlienok, ktoré sa mi vryli do pamäti.

Možno to sú všetko záležitosti, ktoré sa nás priamo netýkajú. Vieme len, že sa dejú. Rovnako ako hlad v Afrike, prírodné katastrofy vo východnej Ázii, kriminalita v latinskej Amerike. Počúvame o tom, chvíľu súcitime a o pár dní na to zabudeneme. Žiaľ, je to prirodzené, ak sa s podobnými problémami nestretávame pravidelne. A ešte prirodzenejšie to je, keď ich nezažívame na vlastnej koži.

Akokoľvek silno ma môže trápiť znečistenie riek v Indii v dôsledku farbenia bavlny. Môžem sa cítiť nepríjemne zo zrútenia sa budovy na výrobu oblečenia v Bangladéši, kde zahynulo viac ako 1000 ľudí. Dokonca si nemusím kupovať tričká za tri eurá, ktoré si oblečiem len dva razy. Lenže, ak si poviem, že sama nemôžem nič ovplyvniť, všetko sa bude diať rovnako ako doteraz. Aj preto pre mňa platí pravidlo: ak chceš niečo zmeniť, začni od seba!

Keď som sa dozvedela o hnutí Fashion Revolution, začala som si o tom vyhľadávať informácie. Cez rôzne stránky som sa dopracovala k nedeľnej akcii. Pozrela som si tam spomínaný film, ktorý mi otvoril ďalší pohľad na módu. Počas diskusie som spoznala zástancov recyklácie oblečenia či výroby z prírodných materiálov, predstaviteľov second-handov apod. Asi neprestanem chodiť do obchodov, ktoré nie sú voči svojim zákazníkom maximálne transparentné. Lenže okrem materiálu a ceny ma bude zaujímať aj krajina výroby, či skutočná potreba mať daný kúsok v šatníku. Veď občas sa dá z menej vecí vykúzliť viac kombinácií. Stačí si vziať ako základ napríklad džínsy a tričko, a môžeš sa začať hrať.


Zaujímaš sa o pôvod oblečenia, za akých podmienok bolo vyrobené? Čo si vždy pozrieš pri jeho kúpe?

Uži si prichádzajúci víkend!






tričko :: Camaïeu
košeľa :: PULL&BEAR
džínsy :: Marks & Spencer
kabát :: Marks & Spencer
topánky :: z USA
kabelka :: Blanco (zo Španielska)


photo by Pavel Zajcev

No comments:

Post a Comment